Co pracodawcy powie o Tobie internet?
Wpisałeś kiedykolwiek swoje imię i nazwisko w wyszukiwarkę, i sprawdzałeś co Google powie o Tobie? Nie? To zrób to nim przeczytasz ten artykuł.
Właśnie od tego prostego działania, w większości przypadków rozpoczyna się Twój proces rekrutacyjny. Ponad 70 procent rekruterów przed zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną czy wysłaniem zadania rekrutacyjnego, sprawdza kandydata do danej pracy w Internecie. Co Twój ewentualny, przyszły pracodawca może tam znaleźć? Nieformalne zdjęcia, dwuznacznie sytuacje i liczne kontrowersje z pewnością zniechęcą każdego, aby dać komukolwiek zawodową szansę. Dlatego tak jak chcesz aby Twoje CV było profesjonalne i czytelne, a list motywacyjny przekonujący, tak też i Internet powinien służyć Ci w znalezieniu pracy.
Aby tak się stało należy zadbać o dwie kwestie. Po pierwsze należy zabezpieczyć się przed wyciekiem wstydliwych czy niechcianych informacji, a po drugie zbudować swój profesjonalny wizerunek w sieci. Zatem do dzieła!
Czy jesteś zadowolony ze wszystkich informacji jakie na Twój temat pojawiły się w sieci? Jeśli tak to świetnie! Jeśli nie, to czas to zmienić.
- Na początek warto usunąć informacje czy zdjęcia, które wydają Ci się wstydliwe, a także zmienić te które są już nieaktualne.
- Następnie zadbaj o odrobinę prywatności w sieci. Choć to stwierdzenie może wydać się śmieszne to jednak niemal każdy portal społecznościowy jak Facebook czy Instagram pozwala użytkownikom na ustawienia prywatności konta. Dzięki temu zawartość profili będzie widoczna tylko dla Twoich znajomych, z dala od oczu rekruterów.
- Innym rozwiązaniem jest także stworzenie dwóch kont – oficjalnego pod pełnym imieniem i nazwiskiem, oraz prywatnego pod pseudonimem. Na oficjalnym warto selekcjonować informacje i zdjęcia, które tam wrzucasz.
Pierwsza część zadania wykonana. Teraz pora na tę nieco trudniejszą. Nie chodzi w niej o to aby zapobiec otrzymaniu punktów ujemnych podczas rekrutacji, ale aby rekruter przyznał Ci punkty dodatnie, abyś wyróżnił się na tle konkurencji, abyś w oczach przyszłego pracodawcy stał się ekspertem.
- Na początek stwórz swój profesjonalny profil w biznesowych portalach społecznościowych. Takich jak chociażby GoldenLine czy LinkedIn. Powinny się w nim znaleźć informacje o Twoim doświadczeniu zawodowym, odbytych kursach, szkoleniach, dane o Twoich umiejętnościach i kompetencjach. Obecność na takim portalu jest nie tylko dobrze widziana przez pracodawców, ale także zwiększa Twoje szanse na zdobycie pracy. Bowiem bardzo często rekruterzy sami, poprzez tego rodzaju portale, poszukują pracowników na dane stanowisko.
- Jeśli chcesz być zauważony w sieci i postrzegany jako ekspert przez pracodawców, bądź aktywny. Komentuj, doradzaj, dyskutuj. Bądź obecny na forach i portalach branżowych. Udzielaj wartościowych odpowiedzi, które nie tylko przyniosą Ci satysfakcję ale także mogą sprawić, że zostaniesz zauważony przez innych ludzi z branży.
- Profesjonalna strona internetowa, blog czy videoblog również podniesie Twoją pozycję w oczach pracodawców. Pisz o tym na czym znasz się najlepiej. Niech to będą wartościowe treści, dodawane systematycznie. Takie działania, zwłaszcza w niszowych branżach, z pewnością sprawią, że branża Cię dostrzeże. A nawet jeśli nie znajdziesz w ten sposób pracy, to na dobrym jakościowo blogu, też można zarabiać.
JB