Jak napisać profesjonalne CV

Pisanie CV dla wielu osób, które nie posiadają odpowiednich umiejętności i doświadczenia sprawia wiele trudności. Zredagowanie takiego dokumentu może zająć nawet kilka godzin i tak nie daje pewności  czy będzie skuteczne w znalezieniu pracy.  

Kandydat pisząc swoje CV powinien pamiętać o kilku ważnych rzeczach.
Po pierwsze o tym, że osoba czytająca jego aplikację ma bardzo często niewiele czasu na wstępne zapoznanie się z CV jednego kandydata. Drugą rzeczą jest fakt, że wielkie znaczenie ma pierwsze wrażenie. To pierwsze wrażenie determinuje bardzo często, czy rekruter będzie dalej baczniej weryfikował CV. Oczywiście podstawowym kryterium, jakim kieruje się rekruter, jest spełnienie oczekiwań związanych z kwalifikacjami wymaganymi na danym stanowisku. Jednak obok faktów związanych z wykształceniem i doświadczeniem bardzo dużą rolę pełni także odpowiednie przedstawienie posiadanych umiejętności i kompetencji. Cały przekaz informacji o kandydacie musi być tak umiejętnie zredagowany, aby można było od razu poznać z kim mamy do czynienia i aby wywarło pozytywne wrażenie na czytającym. Dzięki temu rekruter oszczędza czas na czytaniu niewłaściwych dokumentów  i rozszyfrowaniu nieczytelnych informacji.

Obecnie na rynku pojawiło się wiele publikacji, które  dają wskazówki jakich błędów powinniśmy unikać pisząc CV. Jest to także ciągle aktualny temat wielu portali internetowych. Nie wszyscy jednak skupiają się na tym jak powinno wyglądać profesjonalne CV.

Poniżej znajdują się  wskazówki krok po kroku jak napisać profesjonalne CV:

  1. CV musi być czytelne – tzn. nie może zajmować więcej niż 2-3 strony, czcionka musi być odpowiednio dobrana, aby cały dokument był czytelny, zarówno na monitorze komputera jak i po wydrukowaniu. Dokument powinien mieć odpowiednio wyróżnione poszczególne nagłówki i najważniejsze informacje istotne dla danej rekrutacji ( np. jeśli starasz się o pracę, w której wymagany jest angielski to wyróżnij swoją znajomość tego języka), musi być dobrze widoczny numer telefonu komórkowego i imię i nazwisko (najczęściej najbardziej widoczny w większości CV jest napis: „Curriculum Vitae” – a to, nie jest właściwe). Należy też pamiętać o odpowiednim dobraniu układu CV w zależności od długości doświadczenia zawodowego, umiejętności i sukcesów ( cv chronologiczne, skill CV, sukces CV, CV mieszane).
  2. CV powinno zawierać dokładne i rzetelne informacje – na temat twoich kwalifikacji, wykształcenia, kompetencji, umiejętności, szkoleń, kursów i dodatkowych informacji, które pomogą w rekrutacji kandydata.
  3. Konieczny jest profil i cel zawodowy – to jedno lub dwa zdania na początku CV, które charakteryzują kandydata. Pozwala to rekruterowi na bardzo szybkie zapoznanie się, z kim ma do czynienia i podjęcie decyzji, czy będzie dalej zagłębiał się w jego CV (ma to olbrzymie znaczenie szczególnie w sytuacji, kiedy na jedno ogłoszenie nadsyłane są setki CV, a czas na zapoznanie ze wszystkimi jest ograniczony).
  4. Wstaw swoje zdjęcie – zdjęcie z uśmiechem i wywołujące sympatię (nie może to być zdjęcie zeskanowane z dowodu osobistego lub wycięte ze zdjęcia grupowego). Nie wstawiając zdjęcia kandydat istotnie ogranicza swoje szanse na pozytywne rozpatrzenie jego kandydatury.
  5. CV powinno być przyjemne dla oka i wyróżniać się – nawet najlepszy produkt na półce w markecie nie będzie dobrze się sprzedawał, jeśli nie będzie położony w odpowiednim miejscu i ładnie opakowany. Takim opakowaniem CV jest odpowiednia szata graficzna (kolory, tło, wyróżnienia, czcionka), która pozwala odpowiednio opakować całą treść, aby pomóc w jak najlepszym przekazie najistotniejszych informacji i wyróżnić się z pośród setek podobnych czarno – białych CV.
  6. Prosty język. Powinno się pisać prostym językiem, zrozumiałym dla każdego czytelnika. Trzeba pamiętać, że bardzo często rekruter nie jest bezpośrednim przełożonym i może nie znać specyficznego języka dla konkretnego zawodu. Nie powinno się, zatem stosować skrótów myślowych, skrótów technicznych, zwrotów, które nie będą czytelne dla laika. Jeśli takie skróty trzeba zastosować, to warto opatrzyć je wyjaśniającym komentarzem lub rozwinąć dany skrót.

Spełnienie tych 6 założeń pozwoli na stworzenie profesjonalnego CV, które będzie skutecznym narzędziem dla kandydata i efektywnym dokumentem dla rekrutera.

Aplikacja On- Line

W dobie coraz szybciej rozwijającej się techniki, w procesie rekrutacji wykorzystywany jest także Internet. Obok tradycyjnej metody wysyłania CV drogą mailową, warto zwrócić uwagę na tzw. Aplikację On- Line. Jest to profil kandydata stworzony na portalach rekrutacyjnych, jak i na portalach społecznościowych skupiających specjalistów.

Aplikacja on-line jest uzupełnieniem procesu rekrutacji. Uzupełniając swój profil on-line, trzeba zadbać o rzetelność informacji. Informacje zamieszczone w profilu muszą być zgodne z prawdą i informacjami zamieszczonymi w CV. Powinny być opatrzone podobnym zdjęciem. Ma to coraz większe znaczenie, gdyż rekruterzy coraz chętniej sięgają do Internetu w celu potwierdzenia informacji zawartych w CV i zweryfikowania kandydata.

Pracodawcy uruchamiają np. możliwość rekrutacji na dane stawisko poprzez uzupełnienie kwestionariusza na stronie internetowej firmy lub portalu rekrutacyjnego. Dobrze uzupełniony profil może być świetnym źródłem dla rekruterów szukających kandydatów w sieci. Tworząc swój profil on-line należy pamiętać, że zamieszczone dane mogą być ogólnodostępne, dlatego nie wolno umieszczać np. numerów telefonów komórkowych do osób, które mogą udzielić referencji na temat kandydata bez ich wcześniejszej zgody.

Poniżej przedstawiamy propozycje wzorów CV.